Loading...

User testing

//User testing
User testing 2017-06-16T21:25:54+00:00

Project Description

Om erachter te komen of je concept goed aansluit op de doelgroep en om te kijken of het duidelijk is wat je hebt gemaakt, moet je naar je doelgroep gaan en gebruikersonderzoeken uitvoeren. Dit hebben we door het semester heen gedaan met verschillende vakken. Door het uitvoeren van deze gebruikersonderzoeken zijn we achter dingen gekomen waar we in eerste instantie niet aan hadden gedacht. Dit heeft ons verder geholpen in het verbeteren van onze concepten, waardoor deze nu tot prachtproducten op de markt staan.

User Tests

Wat ik heb gedaan

Interview met de doelgroep van Opad

Om meer te weten te komen over de doelgroep en wat deze nou eigenlijk nodig heeft, zijn we met het team naar een bejaarde tehuis in Venraaj gegaan en hebben we gezellig een kopje koffie met de mensen gedronken. Voorafgaand hadden we een vragenlijst opgesteld m.b.t de interesse van de ouderen, dingen die zij miste, en dingen die over het dagelijkse leven. Uit dit onderzoek is gekomen dat ouderen weinig contact hebben met hun familie of omliggende terwijl zij dit wel erg graag zouden willen. Dit had verschillende redenen, de kinderen en kleinkinderen woonde te ver weg of hadden geen tijd. En in het bejaarde tehuis werd niet genoeg ondernomen om deze mensen bezig te houden.

Usertest Opad prototype

Om te testen of ons product goed aansloeg op de doelgroep, hebben we een gebruikerstest gedaan bij deze mensen. We hebben een persoon verschillende taken gegeven en geobserveerd hoe hij hier meer overweg ging. We keken waar hij makkelijk doorheen ging en tegen welke problemen hij aanliep. Uit deze test kwamen een aantal onverwachte conclusies, vooral dat we ouderen niet allemaal over een kamp moeten scheren en er niet vanuit gaan dat alle ouderen “dom zijn en niks kunnen”. Door deze feedback hebben wij er bijvoorbeeld ook voor gekozen om de mensen zelf de mogelijkheid te geven om agenda punten toe te kunnen voegen. Dit is een optie die ons eerst te moeilijk leek, maar door deze gebruikerstest zijn we erachter gekomen dat dat niet zo is. Iets wat ook een puntje van aandacht was, was het feit dat de man niet goed terug kon navigeren naar het menu. We hebben er nu dan ook voor gekozen om de menu/terug knop groter en duidelijker te maken zodat ook ouderen met minder zicht makkelijk ons concept kunnen gebruiken.

Usertest DiscoVR demo

Om te testen of ons concept interessant genoeg was en de aandacht zou trekken van de doelgroep hebben we een demo gemaakt van ons concept. Ik ben dit bij vier meiden uit de doelgroep gaan testen. Na een korte uitleg wat ze konden verwachten en met behulp van instructies heb ik ze de demo laten testen. Uit de test kwam dat de doelgroep de VR bril erg interessant vond en dat ze graag op deze manier les zouden willen hebben.

De video vind u hier

Wat ik heb geleerd
Algemeen

Door gebruikerstesten uit te voeren leer je dingen over je product waar je anders overheen kijkt. Ieder persoon kijkt anders naar een product en zal dus ook anders reageren op bepaalde impulsen en stimulansen. Wat ik het mooiste vind aan dit soort testen is vooral het waarnemen wat mensen ervaren als zij jouw concept gebruiken en hoe zij er mee om gaan. bij dit proces leer je pas echt dat dingen die voor de een als vanzelfsprekend zijn, voor de ander niet in hun hoofd opkomen.

Conclusie

Gebruikerstesten zijn de beste vriend van elke media designer, het helpt je meer inzicht te krijgen op je doelgroep en ook helpt het je jouw product te verbeteren.