Loading...

USER EXPERIENCE

/, Design/USER EXPERIENCE
USER EXPERIENCE 2017-06-16T19:40:19+00:00

Project Description

Leerdoel

De student kan werken volgens het User Centered Design proces wat leidt tot werkende prototypes, van interactieve mediaproducten

Criteria

Kwaliteit is verantwoord en op voldoende niveau wanneer:

  • er gewerkt is volgens het UCD proces:
    – verkennend en evaluerend (gebruikers-)onderzoek opzetten, uitvoeren en analyseren
    – de resultaten van (gebruikers-)onderzoek toepassen in het ontwerpproces
  • de prototypes voldoen aan de briefing van de opdrachtgevers
  • de prototypes het mogelijk maken om de ontworpen gebruikers-ervaring (UX) te beleven
  • de prototypes wat betreft ontwerpkeuzes verantwoord zijn door de middel van UX onderzoek

User Tests

Wat ik heb gedaan

Ik heb me dit semester voor User Experience met een aantal dingen bezig gehouden.

Interviews

Om de doelgroep beter te leren kennen, ben ik op zoek gegaan naar een aantal kinderen zodat ik ze kon interviewen. In het interview heb ik gevraagd naar dingen die van toepassingen zouden zijn op de keuzes die gemaakt moesten worden in het project. Zo heb ik bijvoorbeeld gevraagd naar hun interesses, wat hip/cool is op het moment, wat hun favoriete bezigheid is en wie hun idool is, etc. Uit deze interviews kwam dat ze vooral bezig waren met de hele dag snapchatten en dat kinderen die de stap gaan maken naar de middelbare school niet graag buiten de boot willen vallen, en graag ergens bij willen horen. Toch wil het grote deel van al deze kinderen toch op een bepaalde manier zijn/haar stijl uiten, aangezien ieder kind uniek is. Omdat de kinderen zo veel bezig zijn met snapchat hebben wij hier op voortgeborduurd.

User test Zadelhoesjes

Wij willen de aandacht trekken op basisscholen door middel van zadelhoesjes. Deze zadelhoesjes zullen beschikbaar zijn met diverse printen, waardoor ze direct opvallen bij onze doelgroep en aansluiten bij het PuurJij concept. Deze zadelhoesjes zullen op basisscholen worden geplaatst door een promotieteam, waar we later in de presentatie nog op terug komen. De zadelhoesjes zijn voorzien van een QR-code die alleen werkt in combinatie met Snapchat en een link naar de website voor diegene die nog geen Snapchat hebben. Deze code kan eenvoudig gescand worden en je persoonlijke account wordt direct verbonden met ons PuurJij account. Deze zadelhoesjes zullen op de basisscholen worden ondersteund door posters met daarop meer informatie wat betreft de PuurJIJ campagne. Op deze poster zal ook de QR-code staan van Snapchat en de link naar de website.

We hebben een user test gedaan waarbij we een paar zadelhoesjes op een aantal zadels hebben gedaan op een school in Eindhoven. Hieruit konden we halen dat de kinderen verrast waren dat de zadelhoesjes op hun zadel zaten en dat ze geïnteresseerd waren in wat er nou eigenlijk aan de hand was. Wat we ook uit onze test haalde is dat de zadelhoesjes nog een beetje onduidelijk waren omdat ze niet echt in de stijl waren van het Puur_JIJ concept en hebben ze daarom aangepast om zo meer aan te sluiten op het concept.

User test Snapchat actie

Een vervolg stap op de zadel hoesjes in ons project, is dat de doelgroep op een interactieve manier mee word genomen in een snapchat verhaal/avontuur. Zo worden er voor een aantal weken, per week een thema gestuurd vanuit Puur_JIJ. De bedoeling is dan dat de kinderen een zo gek/creatief mogelijke snapchat maken, want de gene met de beste snapchat wint een Puur_NL fiets in die stijl.

Doordat we met de user test van de zadel hoesjes een aantal mensen in onze contact lijst hadden staan hebben we een thema verstuurd en gekeken of de kinderen daadwerkelijk mee zouden doen aan dit soort interactieve acties. We hebben van de gestuurde foto’s een aantal reacties gekregen waar we zeer tevreden over waren. Doordat we zagen dat de kinderen ook echt de interactie aan gingen met snapchat actie hebben we er voor gekozen deze ook te gebruiken in het uiteindelijke concept.

Wat ik heb geleerd
Algemeen

Hoe meer ik in contact kwam met het vak, hoe meer ik begon te begrijpen hoe belangrijk het is om niet alleen vanuit je eigen perspectief te kijken. Maar hoe belangrijk het is om te kijken naar wie de doelgroep is, wat hun interesses zijn, en hoe zij bepaalde keuzes maken. Want wat voor de een niet te missen is, is voor de ander een raadsel.

User Tests

Omdat we voor dit project veel informatie nodig hadden van de doelgroep, hebben wij een aantal user tests uitgevoerd. Het is me echt opgevallen hoeveel het op kan leveren als je daadwerkelijk de tijd ervoor neemt, en op pad te gaat om user tests te doen. Uit eigen ervaring is gebleken en heb ik geleerd dat wij met deze tests een stuk verder zijn gekomen in het maken van ons project.

Conclusie

User experience is na dit semester veel meer voor mij dan alleen een term. Het staat nu voor een avontuur waarbij je op zoek gaat naar de gedachtegang van een persoon, en er probeert achter te komen wat mensen ervaren, hoe ze het ervaren en waarom ze het ervaren. Persoonlijk vind ik dit erg interessant en wil ik mezelf meer gaan verdiepen in User Experience en de gedachtegang die erbij komt.