Loading...

User Experience

//User Experience
User Experience 2017-06-16T21:20:50+00:00

Project Description

User Experience

User Experience, misschien wel een van de belangrijkste aspecten als je gaat kijken naar elk goed product. Een product kan nog zo goed zijn, maar als de ervaring die mensen er bij hebben niet goed is of mensen snappen niet hoe het werkt is het product niet geslaagd.

Ons concept heeft als doel het ontwikkelen van een applicatie die makkelijk is te gebruiken door ouderen mensen van boven de 70 zonder veel technische kennis. Aangezien dit onze doelgroep is hebben we gekozen om de applicatie zo simpel mogelijk te houden qua UI, maar toch interessant genoeg voor de mensen met wat meer technologische kennis. We hebben bijvoorbeeld gekozen voor een strak en ruimtelijk design, ook zijn er grote knoppen gebruikt voor extra duidelijkheid. Als extra aandachtspunt hebben we boven in elke pagina een voorbeeld dat stapsgewijs word uitgelegd. Om een bredere blik over dit onderwerp te krijgen heb ik gebruik gemaakt van de “be-goals” van Marc Hassenzahl. Ik heb goed naar de lijst met goals gekeken en er kwamen drie basisbehoeftes uit voort: ‘competence and effectance’, ‘relatedness and belongingness’ en ‘pleasure and stimulation’.

Competence and effectance

Doordat we de oudere generatie in contact brengen met de nieuwste technieken voelen zij zich weer 30 jaar jonger. Op deze manier komen zij in aanraking met de nieuwste mogelijkheden en vooruitgangen die de technologie met zich meebrengt. Uit onderzoek dat we hebben gedaan doormiddel van usertests is gebleken dat ouderen graag nieuwe dingen ontdekken en dat ze niet bang zijn om aan de slag te gaan met nieuwe technologie. Op deze manier kunnen de ouderen zelf steeds meer aan de slag met dit soort apparaten en hebben ze geen hulp meer nodig van andere, oftewel ze worden zelfstandiger.

Relatedness and belongingness

Aangezien de oPad verbonden is met verschillende social media zoals instagram worden de ouderen meer betrokken in het dagelijks leven van hun familie, dit zorgt voor een minder eenzaam maar juist betrokkener gevoel. Zo zien ze elke dag weer wat voor leuke dingen hun kinderen of klein kinderen hebben gedaan. Op deze manier zijn de ouderen altijd op de hoogte, ook van de belangrijke dingen als zwemdiploma’s of rijbewijzen die behaald zijn.

Pleasure and stimulation

Een wandeling door het park of een avondje kaarten inplannen was nog nooit zo makkelijk als met de oPad. Door de ingebouwde agenda functie is namelijk het plannen van een activiteit een stuk makkelijker dan van te voren. Ook kunnen de ouderen zien wat er allemaal te doen is in de buurt, denk aan kien avonden, activiteiten middagen of andere dingen. Op deze manier hebben de ouderen meer het gevoel dat er wat speelt in hun omgeving. Hierdoor word het beeld van ouderen voor de geraniums verminderd, en worden zij gestimuleerd om gewoon naar buiten te gaan en iets te ondernemen.

Wat ik heb geleerd
Algemeen

Door alles wat ik heb geleerd in de afgelopen semesters ben ik al wel wat bezig met UX, het is iets waar je bij elk project mee bezig bent. Toch heb ik veel geleerd van de “be-goals” van Marc Hassenzahl. Door de focus te leggen op een aantal van deze goals komt de juiste ervaring echt naar boven en zorgt het uiteindelijk voor een veel beter product. Door verschillende usertests te hebben gedaan met de UI van de oPad zijn we ook achter bepaalde dingen gekomen waar we niet bij stil stonden. Het itereren hierop vind ik een top leerervaring die ik zeker meeneem in mijn volgende semesters.

Conclusie

Ik wist al dat UX een belangrijke factor was, maar dit semester heb ik erg veel geleerd van de “be-goals” en het toepassen van deze goals op ons concept. Ik ga deze in de toekomst zeker vaker gebruiken, omdat ik van overtuigd ben dat de goals echt een toegevoegde waarde hebben gehad aan het verbeteren van ons concept.