Loading...

STRATEGIE & CONCEPT

/, Design/STRATEGIE & CONCEPT
STRATEGIE & CONCEPT 2017-06-16T19:40:12+00:00

Project Description

Leerdoel

De student kan een communicatievraagstuk strategisch en conceptmatig oplossen op basis van methodisch onderzoek.

Criteria

Kwaliteit is verantwoord en op voldoende niveau wanneer:

  • de (communicatie- en media)strategie onderbouwd is door middel van methodisch onderzoek en uitgevoerd vanuit de theorie.
  • de (communicatie- en media)strategie en het concept on brief zijn
  • het concept gefaseerd tot stand gekomen is (divergeren, convergeren, testen bij doelgroepen)
  • strategie en concept logische samenhang hebben
  • het concept uitgewerkt en beargumenteerd is naar inhoud en vorm (short copy, tone-of-voice, spelling), visual design en UX design
  • er eenheid en consistentie is in uitingen
  • de realisatie van het concept naar middelen verzorgd en samenhangend is op basis van de doelgroep, de strategie en effectieve cross-overs bevat.

Posters

Het Puur_JIJ concept

Concept
Kinderen die net naar de middelbaren school gaan, staan op het punt om een grote stap te maken. Ze komen op dat moment op een leeftijd waarin ze zichzelf gaan ontdekken en proberen hun eigen stijl te vinden, en ook te uiten. Maar deze kinderen willen ook niet buiten de boot vallen en niet ergens bij horen. Het Puur_JIJ concept helpt al die kinderen doormiddel van een fiets in hun eigen stijl. Zo kunnen ze hun eigen stijl uiten maar toch binnen hun eigen kringen blijven.

Doelgroep
Wij richten ons tijdens deze campagne op kinderen die de overstap gaan maken van de basisschool naar het middelbare school. De kinderen in deze leeftijdsgroep staan op het punt om een nieuwe fiets te kopen, en een stap te zetten in een nieuwe wereld waarin ze zichzelf moeten vinden.

Aandacht
Als eerste willen wij de aandacht trekken van de doelgroep. Dit willen wij doen door op verschillende basisscholen, fietsen te bekleden met een zadelhoesje. Deze zadelhoesjes zijn bedrukt met een print die zijn afgeleid van de Puur_NL fietsen. De zadelhoesjes zijn tevens voorzien van een QR-code speciaal voor Snapchat. Wanneer de kinderen deze code zouden scannen door middel van de applicatie, zouden zij automatisch gekoppeld worden aan ons account. Onder de QR-code staat de tekst: “Wil jij een fiets winnen?” Door dit te plaatsen hopen wij kinderen te kunnen overtuigen om de code te scannen, zodat wij uiteindelijk een connectie met hen kunnen opbouwen door middel van Snapchat. Deze actie zal ondersteund worden door posters op de scholen waar ook de zadelhoesjes te vinden zijn. Hierdoor komt Puur_JIJ nog beter onder de aandacht en kan de campagne groeien.

Interesse
Voor de interest is er gekozen voor een “customize” wedstrijd. Zo kunnen kinderen zelf zijn fiets samenstellen op de website en deze mee laten doen aan de wedstrijd. Wanneer hun fiets het meest geliked wordt via Instagram, maken zij kans om de zelf samengestelde fiets te winnen!

Doel
Het doel van deze campagne is dat de kinderen op de hoogte raken van de nieuwe Gazelle fiets. Door al deze comotie om de fiets heen, zullen de kinderen uiteindelijk de fiets willen hebben. Hierdoor zullen zij over de fiets gaan vertellen tegen zowel vrienden/vriendinnen als tegen hun ouders. Dit is belangrijk aangezien de ouders van de kinderen uiteindelijk de fiets zullen moeten bekostigen. Het bijkomende voordeel hierbij is dat de naam Gazelle als zeer betrouwbaar word aanschouwd door de meeste ouders.

Wat ik heb gedaan

Semiotiek
Tijdens de workshop semiotiek kregen we de opdracht om posters te analyseren en hebben we gekeken naar de boodschap en hoe ze in mekaar zaten. Zo heb ik geleerd dat elk deel van een poster, zelfs de details een groot invloed kunnen hebben op hoe een poster er uit komt te zien en welke boodschap hij overbrengt. Ik heb doormiddel van verschillende iteratie rondes een steeds betere poster gemaakt. Het werd mij ook steeds duidelijker wat er wel en niet goed was aan wat ik had gemaakt. Dit zal mij in het vervolg zeker helpen als ik nogmaals een poster moet maken voor een opdracht of klant.

Betekenaar, Betekende, Betekenis
Een creatieve verbeelding om een boodschap over te brengen. “Betekenaar” is wat er letterlijk te zien is, “Betekende” is wat het voor moet stellen en “Betekenis” wat de achterliggende boodschap is. In de les dat wij dit behandeld hebben heb ik het volgende gemaakt daarover. Het gaat hier over de afbeelding aan de rechter zijde van deze tekst.

Betekenaar
Je ziet een mannetje met een kroon op zijn hoofd, op de kroon staat een beeldmerk. De achtergrond blauw. Onder het mannetje staat tekst.

Betekende
Het mannetje in de illustratie representeert Gaddafi. Op zijn kroon staat een beeldmerk dat vrij veel gelijkenissen heeft met het logo van burger king. Onder Gaddafi staat een tekst die zijn regiem tegen spreekt.

Betekenis
De zin onder Gaddafi spreekt zijn regiem tegen, omdat onder zijn leiderschap niemand vrij is om zelf een keuze te maken.

Customer Journey
We hebben dit project gekozen om te werken met het AIDA model. Het AIDA model zorgt ervoor dat alle ervaringen die de doelgroep mee kan maken netjes op een rijtje staan. Ons project had de eerste paar sprints nog wat gaten zitten tussen bepaalde kanalen, en daar wilde we iets aan doen. Om dit duidelijk te krijgen hebben we het AIDA model genomen om een customer journey te maken. Doordat we deze customer journey hebben gemaakt werden alle onduidelijkheden zichtbaar en konden we de problemen oplossen. Tijdens de laatste presentatie hebben we ervoor gekozen om de customer journey af te drukken en op een foam board te laten plakken. Aan de hand van de Customer Journey is de presentatie gegeven zodat de opdrachtgever precies kon zien in welke stap we zaten. Op deze manier wilde we een duidelijk verhaal van begin tot eind creëren waar we de opdrachtgever makkelijk in mee konden nemen.

Wat ik heb geleerd
Algemeen

Ik heb dit semester van het vak strategie en concepting geleerd om eerst goed na te denken over wat je wil bereiken en welke doelen je wilt stellen met een project voordat je aan de slag gaat. Voordat je aan de slag gaat moet je dus eerst een strategie hebben. En een strategie is in feite het maken van onderbouwde keuzes om de gestelde doelen te behalen.

Brainstormen

We hebben dit semester in de lessen van strategie en concepting een les gehad waarin we allemaal gingen brainstormen. We hebben hier verschillende brainstorm methodes gebruikt, namelijk Purge, mindmappen en Negatief brainstormen. Voor deze lessen kende ik nog maar een methode en dat was mindmappen. Door Purge en Negatied brainstormen toe te passen op ons concept heeft het mij tot een hoop nieuwe ideeën gebracht en zo heb ik geleerd om anders naar bepaalde dingen te kijken. Persoonlijk vond ik dit een van de leukste lessen omdat we ons eigen werk eens van een totaal andere kant moesten bekijken met bijvoorbeeld het negatief brainstormen.

AIDA

Voor dit semester had ik nog nooit van het AIDA model gehoord. Door het AIDA model toe te passen werd het hele concept meteen een stuk overzichtelijker en duidelijker voor zowel mij als voor de klant. Doordat het opgedeeld is in de stappen Attention, Interest, Desire en action was het voor mij heel duidelijk in welke stap we van het concept waren en wat daar bij hoorde. We zijn dit pas na een aantal sprints gaan gebruiken omdat in concept een aantal gaten zaten, maar door het gebruik van dit model konden we precies zien waar de fouten en gaten zaten en ze veel makkelijker oplossen.

Conclusie

Strategie en concepting is in mijn ogen een erg belangrijk vak geweest omdat het mij veel geleerd heeft over keuzes maken en nemen die belangrijk zijn om een goed eindproduct te krijgen. Ik vond het een erg leuk en interessant vak, en door de kennis die ik heb opgedaan zoals de verschillende brainstorm methodes en het AIDA model zal ik in het vervolg alleen maar betere projecten kunnen neerzetten voor dan wel mijn opleiding als voor een opdrachtgever.